Při nákupu nad 1200 Kč doprava zdarma.

Pokud hledáte přirozenou vzpruhu, která vám pomůže soustředit se během dne, můžete si vybrat ze dvou celosvětově oblíbených kofeinových nápojů: kávy a yerba maté. Abychom vám usnadnili výběr, porovnáme výhody obou možností a praktické aspekty jejich pravidelné konzumace.  

Stručně o původu, odkud tyto nápoje pocházejí?

Káva se vyrábí z pražených zrn (která se později zpracovávají, např. melou) stále zeleného kávovníku (Coffea). Rostlina původně rostla na území dnešní Etiopie, kde se pěstovala a konzumovala již v 1. století př. n. l. Káva se do Evropy dostala kolem 16. století. Její název pravděpodobně pochází z oblasti/města Kaffa (nyní Kefa) nebo z tureckého slova kahve, z něhož pochází italské caffè. V současnosti je tento nápoj jedním z nejoblíbenějších stimulantů na světě, protože je hlavním zdrojem kofeinu. Kávové plantáže se nacházejí v mnoha zemích světa.

Naproti tomu Yerba Maté je nálev z listů (i když se používají i větvičky) stálezelené cesmíny paraguayské (Ilex paraguariensis). Přirozeně se vyskytuje v deštných pralesích Jižní Ameriky. Tento nápoj používají po staletí indiáni kmene Guarani, tedy původní obyvatelé oblasti, kde se stýkají dnešní státy Paraguay, Argentina a Brazílie.

Mimo Jižní Ameriku se dostal v 17. století díky jezuitům, kteří jsou také zodpovědní za název nápoje. První část názvu pochází ze španělského hierba (vyslovuje se jerba), což znamená "bylina", zatímco druhá část pochází z kečuánského slova mati, což znamená "kalabasa", v níž se nápoj vařil. V současné době se Yerba Maté těší zasloužené oblibě v mnoha částech světa. 

Pár slov o kávě

Výhodou kávy je bezpochyby skutečnost, že kofein v ní obsažený se snadno vstřebává - tato sloučenina velmi účinně překračuje hematoencefalickou bariéru, což způsobuje zlepšení koncentrace a motivace. Maximální koncentrace kofeinu v krvi dodávaného v této formě se odhaduje na 20 až 30 minut po konzumaci. Bohužel také poměrně rychle klesá a po přibližně 3 (maximálně 6) hodinách zůstává v těle jen polovina přijatého kofeinu.

Mezi výhody kávy bezpochyby patří:

  • vysoký obsah antioxidantů (nejvíce v mírně pražených zrnech, o něco méně v zelené kávě, a čím více jsou zrna pražená, tím nižší jsou antioxidační vlastnosti)
  • zrychlení metabolismu (krátkodobé)
  • snížení pocitu ospalosti
  • snížen míry únavy při fyzické práci
  • při dlouhodobé mírné konzumaci snižuje riziko Parkinsonovy a Alzheimerovy choroby
  • pozitivní vliv na kardiovaskulární systém při mírné konzumaci

Jak vidíte, pití kávy může mít velmi pozitivní účinky. Neměli byste to však přehánět - tento nápoj není v žádném případě neutrální pro lidský organismus a jeho užívání v příliš velkých dávkách má negativní následky. Již při vypití více než 3 šálků denně riskujeme zvýšení krevního tlaku a podráždění žaludku, stejně jako náhlou slabost, když kofein přestane působit. 

Bylinná stimulace aneb stručně o Yerba Maté

Jak jsme již zmínili, směs Yerba Maté se vyrábí ze sušené cesmíny paraguayské, rostliny přirozeně bohaté na kofein. Přestože reakce organismu není tak rychlá, yerba překonává kávu, pokud jde o délku stimulace a dobu zvýšené koncentrace. To však nejsou všechny pozitivní aspekty Yerba Maté.

Další výhody Yerba Maté:

  • účinná stimulace - infuze Yerba Maté podporuje mozkové funkce, zlepšuje koncentraci a usnadňuje soustředění a jednoznačně eliminuje pocit ospalosti,
  • velmi silné antioxidační vlastnosti,
  • vysoký obsah vitamínů, včetně vitamínů A a C, které zpomalují únavu při fyzické práci,
  • dlouhodobá konzumace yerby (samozřejmě v přiměřených dávkách) má pozitivní vliv na kardiovaskulární systém a pomáhá udržovat nízkou hladinu tzv. špatného cholesterolu,
  • yerba je bohatá na vitamíny a minerály, navozuje pocit sytosti, a proto je skvělým doplňkem redukčních diet,
  • díky hořčíku a vitaminu skupiny B pomáhá yerba soustředění, učení, duševní práci; obecně podporuje nervový systém.

Jaký nápoj si vybrat?

Konečný výběr bude v podstatě otázkou individuální chuti. Yerba Maté má poměrně specifickou, hořkou chuť, která nemusí mnoha lidem vyhovovat (zejména těm, kteří jsou léta zvyklí na aromatickou kávu s mlékem a cukrem). Je však třeba zmínit, že Yerba Maté je  k dispozici v mnoha variantách a příchutích (díky přídavku dalších bylin a ovoce, jako je citronová tráva, máta nebo ovocné aroma), což usnadňuje výběr směsi, která nejen dobře funguje, ale také vyhovuje vaší chuti.

Měli byste si také uvědomit, že mléko přidané do kávy může mít negativní účinky, protože mnoho lidí má problémy s trávením laktózy, a přesto si nedokážou představit pití kávy bez něj. Pokud jde o cukr, bylo prokázáno, že snižuje přirozenou odolnost organismu, podporuje rozvoj mnoha nemocí a je snadno návykový. Yerba se naopak obvykle vůbec nesladí a nepřidává se do ní mléko, takže je mnohem zdravější.

Při širším pohledu na oba nápoje má pití yerby více výhod. Nápoj nejen povzbuzuje koncentraci a bojuje proti ospalosti, ale má také pozitivní vliv na fungování celého organismu. Kofein obsažený v yerbě se uvolňuje postupně, což přináší dlouhodobý stimulační účinek, nikoli jednorázový příval energie. Na rozdíl od kávy nezpůsobuje výstup ze stavu stimulace náhlou únavu. Díky mnoha vitamínům a živinám, které obsahuje, je Yerba Maté jedním z nápojů doporučovaných lidem vystaveným vysoké fyzické zátěži, včetně sportovců. Jak již bylo zmíněno, yerba má také účinek na regulaci chuti k jídlu, což z ní činí velmi dobrou podporu při redukčních dietách

Souhrn

Káva i Yerba Maté jsou velmi dobrým zdrojem energie. Oba nápoje mohou mít při konzumaci v přiměřeném množství mnoho pozitivních účinků na organismus a pomáhají předcházet řadě onemocnění. Je třeba mít na paměti, že káva i Yerba Maté jsou stále předmětem výzkumu, aby se zjistilo více o všech jejich vlastnostech, a to jak pozitivních, tak negativních. V současné době se vědci zaměřují na ověřování potenciálních protirakovinných vlastností složek obou nápojů. 

Co je tedy lepší zvolit - kávu nebo yerbu? 

Odpověď, i když se může zdát vyhýbavá, je jednoduchá - můžeme pít nápoj, který nejlépe vyhovuje naším chutím. Důležité je, abyste se rozhodovali s plným vědomím toho, co jednotlivé možnosti obnášejí. 

Vyplatí se také vyzkoušet oba nápoje a zjistit, jak na vás působí, aby konečná volba měla i praktický základ, a ne jen teoretický. Samozřejmě můžete obě možnosti kombinovat a pít střídavě yerbu a kávu - jen to nepřehánějte s množstvím kofeinu! Je velmi důležité dodržovat míru - je třeba si uvědomit, že jak yerba, tak káva jsou stimulanty. Nadměrná konzumace může způsobit nežádoucí vedlejší účinky.